Lehet-e több munkaviszonyom?

Sokan vállalnak már meglévő munkájuk mellett megélhetésük biztosítása vagy keresetük kiegészítése érdekében újabb munkát. A jogszabályok ezt lehetővé teszik, a munkáltatók ezt alapos ok nélkül nem akadályozhatják meg. Vannak azonban szabályok, amiket be kell tartani. A munkáltató gazdasági érdekének sérelmével járna, ha a munkavállaló a munkáltató konkurenciájánál vállalna párhuzamosan munkát. Vezető állású munkavállaló (pl. ügyvezető) esetében maga a munka törvénykönyve tiltja, hogy a munkavállaló bármilyen egyéb munkavégzésre irányuló jogviszonyt létesítsen. Természetesen amennyiben megállapodik a munkavállaló a munkáltatójával erről, akkor nincs akadálya a másik munka elvállalásának.

A munkavállaló általános kötelezettsége, hogy a munkahelyén munkavégzésre alkalmas állapotban, az előírt időpontban megjelenjen, a munkaviszonyból származó kötelezettségeit maradéktalanul teljesítse. Ennek megfelelően a munkavállaló kizárólag annyi munkaviszonyt tarthat fenn, amennyit illetően kötelezettségeinek maximálisan eleget tud tenni.

A munka törvénykönyve általános együttműködési kötelezettséget ír elő a felek számára, így a munkavállaló köteles bejelenteni munkáltatójának, ha párhuzamosan másik munkaviszonyt létesít. Ez azért is fontos, mert a munkáltató ahhoz, hogy eleget tehessen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkakörnyezet biztosítását előíró jogszabályi kötelezettségének, fel kell mérje a párhuzamos munkavégzés okozta kockázatokat, mint a fáradtság vagy a figyelemzavar.

Fontos szabály, hogy a munkavállaló alapbérét akkor sem lehet a minimálbér, vagy a garantált bérminimum összegénél alacsonyabb összegben meghatározni, ha a munkavállaló más munkaviszonyban keres annyit, hogy a két munkaviszonyból adódó keresete a jogszabály által meghatározott mértéket elérje. A munkáltatóknak mindkét munkaviszony esetén úgy kell kezelnie a szabadságok és a táppénz elszámolását, hogy az megfeleljen a jogszabályi előírásoknak, hiszen önálló jogviszonyokról van szó. A munkavállaló kivett szabadságait így mindkét munkaviszony keretében ki kell írni, a táppénzes papírt pedig mindkét munkahelyen le kell adni.

A blogbejegyzést partnerünk, a Csetneki Ügyvédi Társulás jóvoltából jelentettük meg oldalunkon.

error: Védett tartalom!